Vesku Pietilän blogisarja: Terveydenhuollon IT-projektit voivat myös onnistua

Blogisarjassani lupasin pohtia terveydenhuollon tietojärjestelmäprojektien onnistumisten edellytyksiä.

Tässä käsitellään tarkemmin järjestyksessä kolmatta onnistumisen kannalta tärkeää asiaa.

 

Osa 4/7: Projektisuunnitelman yksityiskohdat tarkennetaan vasta määrittelyvaiheen jälkeen.

PROJEKTIN ONNISTUMISEN kolmas EDELLYTYS:

Projektisuunnitelman yksityiskohdat tarkennetaan vasta määrittelyvaiheen jälkeen.

Edellisellä kerralla käsittelin sitä, että vaatimusmäärittelyä täytyy tarkentaa projektin alkuvaiheessa. Yleensä projektilla on jo jonkin tason suunnitelma ennen kuin projekti varsinaisesti alkaa, esimerkiksi sopimuksen liitteenä. Mutta se ei voi olla lopullinen ja viimeisin versio, jota orjallisesti noudatetaan.
Kun määrittelyvaiheessa on menty yksityiskohtiin, on tyypillistä, että nousee esille asioita, joita ei tiedetty eikä osattu ottaa huomioon aikaisemmin, kilpailutus- ja suunnitteluvaiheessa. Myös osa vastuukysymyksistä voi olla vielä epäselviä ennen kuin toteutettava järjestelmä on kokonaisuudessaan määritelty.
Tarkemmassa projektisuunnitelmassa lyödään lukkoon aikataulun pääkohdat, sisällöt ja hyväksymispisteet sekä vastuunjako eri osapuolten kesken. Tässä vaiheessa suunnitelma kannattaa yleensä tehdä jo viikkotasolla, ainakin seuraavan vaiheen osalta. Yksityiskohtainen projektisuunnitelma, mihin kaikki osapuolet sitoutuvat kannattaa tehdä määrittelyvaiheen lopuksi.

Seuraavassa blogissani siirryn projektin onnistumisen kannalta tärkeään neljänteen pointtiin – kerron miksi projektilla pitää olla määriteltynä selkeät liiketaloudelliset tavoitteet ja mittarit, jotka ohjaavat projektia ja projektiin liittyviä päätöksiä projektin aikana

VELI-MATTI PIETILÄ

veli-matti.pietila@oneclinic.fi

050 543 4192

Muita blogipostauksia