Vesku Pietilän blogisarja: Terveydenhuollon IT-projektit voivat myös onnistua

Blogisarjassani lupasin pohtia terveydenhuollon tietojärjestelmäprojektien onnistumisten edellytyksiä.

Tässä käsitellään tarkemmin järjestyksessä viidettä onnistumisen kannalta tärkeää asiaa.

 

Osa 6/7: Saumaton yhteistyö ja ketterä kehittäminen

PROJEKTIN ONNISTUMISEN viides EDELLYTYS:

Onnistuneelle projektille on tyypillistä saumaton ja sujuva yhteistyö asiakkaan, toimittajan ja muiden projektin sidosryhmien välillä.

 

Jos avointa keskustelua ja luottamuksen ilmapiiriä ei saavuteta, moni asia projektissa voi mennä hankalaksi eivätkä osapuolet työskentele aidosti yhteistyössä yhteisten tavoitteiden eteen.
On utopiaa kuvitella, että suurissa projekteissa ei tule muutoksia. Kaikkea ei vain ole voitu huomioida ja määritellä etukäteen. Muutoksia tulee aina ja niihin pitää myös varautua.
Lisäksi muutokset pitää pystyä käsittelemään ja toteuttamaan sovittujen pelisääntöjen mukaisesti riittävän nopeasti ja tehokkaasti projektin aikana.
Yleensä toimittajat toimivat ohjelmistokehityksessä ketterän kehittämisen mallien mukaisesti. Tämän takia projektissa sovitun muutoshallinnan menettelyn pitää toimia sujuvasti, jotta projekti pystyy syöttämään toimittajan tuotekehitykseen uusia kehityskohtia projektin kokonaisaikataulua hidastamatta ja laadullisia kriteerejä vaarantamatta. Vältetään turhaa byrokratiaa ja jäykkyyttä!
Seuraavassa blogissani ja blogisarjani viimeisessä osassa, avaan tarkemmin kohtaa 6
Riittävä panostus viestintään ja muutosjohtamiseen

VELI-MATTI PIETILÄ

veli-matti.pietila@oneclinic.fi

050 543 4192

Muita blogipostauksia