OneClinicin uusi tekoälyä hyödyntävä palvelu vähentää käsityötä – ja AI:n käyttöä

Terveydenhuollon materiaalien ja lääkehuollon logistiikkaan erikoistunut OneClinic Oy on kehittänyt OC Logistics -järjestelmäänsä AI-pohjaisen virityssarjan, joka nopeuttaa ja tehostaa järjestelmän toimintaa – ja samalla vähentää liiallista AI:n käyttöä. Ohjelmistoarkkitehti Janne Heikkinen kertoo, miten tämä onnistui.

AI löytyy konepellin alta

”Ehkä on liioiteltua sanoa, että uusi ominaisuus vähentäisi AI:n käyttöä. Mutta kehitystyössä otettiin huomioon, ettei käytettävää kielimallia kuormiteta liian laajoilla kehotteilla”, Heikkinen kuvaa. ”Kielimallit vaativat muutenkin paljon laskentatehoa. Ohjelmiston kehittäjän on tunnettava vastuunsa ja huolehdittava, ettei järjestelmän sisälle piiloteta resurssisyöppöä komentorakennetta.”

OC Logisticsin uusi AI-palvelu toimii lähes kokonaan käyttäjältä piilossa. Se ei auo uusia chat-ikkunoita tai kielimallin kehotekenttiä. Mitä se siis tekee?

”Yksinkertaistaen kuvattuna järjestelmän sisällä oleva AI-palvelu ottaa vastaan toimittajalta sähköpostilla tulevan tilausvahvistuksen, tutkii sen rakenteen ja vertaa sitä järjestelmästä löytyvään ostotilaukseen”, Heikkinen kertoo. ”Jos se löytää poikkeamia suhteessa ostotilaukseen, se nostaa ne näkyviin käyttäjälle, joka tutkii, onko kyseessä todellinen poikkeama. Tämä tapahtuu alle minuutissa. Ilman AI:ta vertailu tehdään nykyään käsin, mikä on työlästä.”
Heikkisen mukaan kyseessä on raaka vertailu, jossa datasisältöjä tutkitaan ja analysoidaan varsin suoraviivaisesti. ”Jos poikkeama on todellinen, siitä tehdään käytettävän kielimallin avulla poikkeamaraportti, joka johtaa seuraaviin toimenpiteisiin”, sanoo Heikkinen.

Kaavio uudesta AI-viritetystä tilausvahvistusten käsittelystä

Kielimallin kuormitus kevenee

”Tilausvahvistukset voivat olla tilaajasta riippuen hyvin eri näköisiä. Esimerkiksi pdf-muotoinen tilausvahvistus saattaa sisältää turhaa tietoa tai jopa turhia sivuja. Joten aivan ensimmäiseksi järjestelmä siistii ja vakioi ne. Yhdenmukaisen sisällön kanssa on helpompi toteuttaa vertailu ja kielimallin kehote, joka myös voidaan tämän ansiosta vakioida”, Heikkinen kuvailee. ”Samalla vertailtava data puristetaan mahdollisimman pieneen muotoon, jolloin promptissa ei välity vertailun kannalta turhaa tietoa.”
Kyseessä on siis lähes sananmukaisesti virityssarja, joka tekee OC Logisticsin tilausvahvistusten käsittelystä huomattavasti aiempaa nopeampaa. Mistä kehitysidea sai alkunsa?

Kehityksestä hyötyvät kaikki asiakkaat

”Minulla ja muilla OneClinicin asiantuntijoilla on kohtalaisen hyvä tuntemus hyvinvointisektorin toiminnasta ja niistä logistiikan pullonkauloista, joissa edelleen tehdään turhaa työtä – siis turhaa siinä mielessä, että oikealla järjestelmäkehityksellä sitä voitaisiin helposti vähentää ja vapauttaa ammattilaisten työaikaa paremmin tuottaviin tehtäviin”, Heikkinen muotoilee. ”Pullonkauloja on vielä lisääkin, mutta kaikkea ei voi korjata kerralla. OneClinicin asiakkaiden kannalta on hienoa, että jokainen uusi järjestelmän ominaisuus on saatavilla kaikkien muidenkin asiakkaiden käyttöön – kunhan se on ensin testattu ja pilotoitu. Tilausvahvistusten AI-viritetty käsittely on parhaillaan pilotissa eräällä hyvinvointialueella, jossa on arvoitu ratkaisun säästävän usean henkilötyövuoden verran arvokkaita resursseja muihin tehtäviin. Tulokset ovat todella lupaavia.”

Kysy aiheesta lisää

Veli-Matti Pietilä

CEO

veli-matti.pietila@oneclinic.fi

Puh. 050 543 4192

Muita uutisia